Behandlingar

Hur behandlar du din IBS?

2016-02-16 12:55 #0 av: Lia

Får du någon behandling för din sjukdom? Vad i så fall?

Söker du vänner? Klicka här!

Borderline & Depression & Goth & IBS & Social ångest & Vänskap Gapskrattar

Anmäl
2016-02-16 18:14 #1 av: Lia

Jag ser till att äta rätt och när jag får diarré tar jag Imodium. Annars gör jag inte något speciellt.

Anmäl
2016-02-17 13:32 #2 av: Snovit79

För mig finns inget exakt rätt, då får jag leva på fil och salladsblad som jag kommit fram till är enda produkter jag inte reagerar på. 

Försöker undvika gluten och kolhydrater så gott jag kan. Det gör mig uppblåst. Och feta mjölkprodukter som ger diarré på studs. Resten hänger på stressen runt vad jag kan äta lite av. 

Hjärta Jasmine, min älskade efterlängtade dotter - den vackraste ängel i himlen. Hjärta

Sajtvärd på Matbröd 

Anmäl
2016-02-19 20:24 #3 av: Love Lejonhuvadekaniner

Iberogast tror jag det stavas får jag. Men sen äter jag en massa andra saker som är för att lindra besvären och så får jag inolaxol.

Anmäl
2016-02-20 00:54 #4 av: Lia

#3 Skriv gärna om det här inne! http://ibs.ifokus.se/discussions/56c32c05ce12c47a8200591c-iberogast?56be20e28e0e747fbe000826-1

Anmäl
2016-02-22 16:36 #5 av: Fransu

Undviker fibrer, jag får fruktansvärda smärtor i magen om jag får i mig fiberrik mat. Äter probiotika i tablettform dagligen. Tar kiselgel vid behov.  

Anmäl
2016-02-22 16:39 #6 av: Carrosh

Inte längre. Provade allt fram tills jag fick genomgå en KBT-behandling, vilken hjälpte mig. Jag har lärt mig leva med den och behöver inte ta en massa mediciner eller styra min kost.

Jag gjorde dock det ganska länge, innan KBT:n, det blev bara värre när jag försökte styra kosten och provade mediciner hit och dit. Nu kan jag istället koncentrera mig på att styra mer för magmunnen (bråck på övre magmunnen och en del magkatarr därtill), sen får resten sköta sig självt så att säga.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Anmäl
2016-02-22 16:56 #7 av: Fridaaaa

#5 Min mage klarar inte heller mycket fiber. Men vägrar vissa läkare lyssna på, "ät mer fiber", tja lätt för dem att säga :/

Medarbetare: rexkaniner, Support.
Bloggar: Vardagsblogg Kaninblogg Djurblogg
Kicka gärna in Hjärta

Anmäl
2016-02-22 17:08 #8 av: Lia

#7 Va? Dåliga läkare! Överlag är det dåligt med fibrer vid IBS.

Anmäl
2016-02-22 18:10 #9 av: [Túrwen]

LCHF för min del är det magen mår bäst av och är den enda specialbehandling jag egentligen gör vad gäller min mage.. medicinering funkar inte. Har provat alla laxermedel på marknaden tyvärr och ingen av dem hjälper vad gäller att få igång magen det tar bara tvärstopp.. Snittar omkring 50 g kolhydrater per dag som mest. 

Anmäl
2016-02-22 18:46 #10 av: Fransu

#7 Det var min läkare som sa åt mig att minska på fiberintaget för att se om smärtorna blev bättre. Jag trodde nästan inte mina öron, att min läkare ber mig att minska ner på fibrer. Fibrer skulle ju vara så bra för magen hade jag fått lära mig. Men inte för min mage. Tycker du får byta läkare om dom säger så, för då är dom inte kunniga om IBS.

Anmäl
2016-02-23 08:25 #11 av: [Kakan23]

Min läkare är den bästa <3
Ska gå till dietist o sen käkar jag hjälp medicin en för upp blåst hela tiden nu o sen för kontroll av tarm.
Hon har gjort extra noggranna kontroller o allt som gått har jag fått testa mem allt såg bra ut typ som mask o gluten intolerant :) osv .
Fick mitt besked igår o r livrädd för min nya värld :(

Anmäl
2016-02-23 09:18 #12 av: fridelfina

Fodmap är det som hjälpt mig mest, och åt det lite lchf-hållet Skämtar

Håller mig så gott det går undan glutenfria produkter och kollar extra efter glukosfruktos, kerragenan, guarkärnmjöl och liknande för de retar min tarm.

Anmäl
2016-03-23 00:01 #13 av: Sweelin

Pro IBS, fungerar som en dröm! Kär

Anmäl
2016-05-06 14:32 #14 av: IaMiaMaria

Jag har provat en massa olika koster, har uteslutit gluten ett år, hjälpte inte ett dugg, har uteslutit mjölprodukter, hjälpte inte heller. LCHF blir jag jätte dålig utav. Så för mig funkar det med vanlig mat och inte äta för stora portioner och inte för fet mat och inte för mycket kaffe, sen tar jag Loperamid och Saroten dagligen som gör min mage bättre. Jag fick Saroten för värk men märkte att min mage blev bättre av dem också, har låg dos 20 mg.

Anmäl
2016-06-17 22:24 #15 av: Jaguar_

Jag har börjat med Inolaxol-Granulat dospåsar idag. Så får se hur det går och fungerar. Är under utredning så det dröjer typ 1 månad innan jag får alla mina svar om saken vad jag tål och inte ang gluten och laktos.

Jag undviker mjölkprodukter så mycket det går mestadels. Dricker rismjölk och ha mjölkfritt smör osv. Om vi lagar mat som ska ha grädde blir det Oatly eller vad jag hoppas på risvispgrädde om Ica tar in det nu när jag frågat om de kan det.

Jag fungerar ibland och ibland inte och vad som är orsaken vet jag inte. Ofta upplåst, hård och spänd, men sen jag började med rismjölk är det mycket lugnare. Glad

Anmäl
2016-12-08 07:56 #16 av: fridelfina

Nån som provat triphala rose? Ett ayurvediskt kosttillskott som ska vara bra. Dock kan man få sk utrensningssymtom i början. Vilket jag fått i måttlig utsträckning. Om nån testat, vad tyckte ni?

Anmäl
2017-01-16 00:35 #17 av: JohannaEkroth

ProIBS! Jag har fått ett liv efter att ha varit handikappad. Äter dock fortfarande laktosfritt. Men min mage är helt bra! Kär

Jobbar på Anhöriga, BokstavsfolkHuvudvärk och Mag- & Tarmsjukdomar iFokus. 
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else -

Anmäl
2017-03-01 16:54 #18 av: [Bamse100]

Jag äter nu igen Inolaxol som funkar fint började om på nytt med det igår efter att jag testat att leva utan.
Hör och hämpna funkar det fort som blixten ;) redan bra i magen ( avföringsbiten ) då allt annat är kasst :/

Anmäl
2017-03-10 23:11 #19 av: Cim92

Är det någon som har provat att dricka Aloe Vera?  Jag har själv inte IBS, jobbar dock med Aloe Vera sen rätt nyligen och har hört en del trevliga historier om kombon IBS - Aloe vera, men skulle vilja höra om fler har bra erfarenheter, och inte bara om kollegornas kunder.

Anmäl
2017-03-10 23:21 #20 av: IaMiaMaria

#19 Jo då jag drack Forever Livings aloe vera under en period. Blev varken bättre eller sämre i min IBS. Så inget som funkade på mig. Iof ville du höra om bra erfarenhet. Men kanske hjälper några iaf.

Anmäl
2017-03-10 23:31 #21 av: Cim92

#20 - alla erfarenheter vill jag höra om, tack! 

Jag har hört om ett annat företag som sysslar med balansen Omega 3 och 6, vilket är jätteviktigt för kroppen, i princip alla idag har alldeles för höga nivåer omega 6 jämfört med 3 vilket kan jämföras med att vi har sjukt många bränder (inflammationer) i kroppen men alldeles för få brandmän att släcka dem! Hört en del solskenshistorier därifrån också.. så svårt att veta vad man ska lita på! Har nämligen en bror med IBS, skulle så gärna vilja kunna hjäpa honom på något sätt..

Anmäl
2017-03-11 08:17 #22 av: Fransu

#19 Har också provat Aloe Vera, men ingen effekt alls tyvärr.

Anmäl
2017-04-01 02:00 #23 av: Aleya

Tar dimor då jag blir leds på att vara lös i magen. Annars gör jag inget speciellt.
Har levt så länge med det så jag har bara acceptera att magen kan bete sig knäppt.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Värd för Endometrios

Anmäl
2017-04-01 15:29 #24 av: Jaguar_

Jag dricker sen en bra tid tillbaka ingen mjölk och undviker mjölkprodukter så mycket det går. Dricker Sojamjölk eller rismjölk istället. Äter numera även glutenfritt och jag känner mig mycket bättre i tarmarna! Följer halvt som halvt Foodmaps men planerar att till slut gå över och äta foodmaps helt. Tråkigt dock med allt man måste undvika.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.