Annons:
Etikettbehandlingar
Läst 7085 ggr
Lia
2016-02-16 12:55

Hur behandlar du din IBS?

Får du någon behandling för din sjukdom? Vad i så fall?

Annons:
Lia
2016-02-16 18:14
#1

Jag ser till att äta rätt och när jag får diarré tar jag Imodium. Annars gör jag inte något speciellt.

Intehärutandär
2016-02-17 13:32
#2

För mig finns inget exakt rätt, då får jag leva på fil och salladsblad som jag kommit fram till är enda produkter jag inte reagerar på. 

Försöker undvika gluten och kolhydrater så gott jag kan. Det gör mig uppblåst. Och feta mjölkprodukter som ger diarré på studs. Resten hänger på stressen runt vad jag kan äta lite av.

Love Lejonhuvadekaniner
2016-02-19 20:24
#3

Iberogast tror jag det stavas får jag. Men sen äter jag en massa andra saker som är för att lindra besvären och så får jag inolaxol.

Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html

Fransu
2016-02-22 16:36
#5

Undviker fibrer, jag får fruktansvärda smärtor i magen om jag får i mig fiberrik mat. Äter probiotika i tablettform dagligen. Tar kiselgel vid behov.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Carrosh
2016-02-22 16:39
#6

Inte längre. Provade allt fram tills jag fick genomgå en KBT-behandling, vilken hjälpte mig. Jag har lärt mig leva med den och behöver inte ta en massa mediciner eller styra min kost.

Jag gjorde dock det ganska länge, innan KBT:n, det blev bara värre när jag försökte styra kosten och provade mediciner hit och dit. Nu kan jag istället koncentrera mig på att styra mer för magmunnen (bråck på övre magmunnen och en del magkatarr därtill), sen får resten sköta sig självt så att säga.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Annons:
Fridaaaa
2016-02-22 16:56
#7

#5 Min mage klarar inte heller mycket fiber. Men vägrar vissa läkare lyssna på, "ät mer fiber", tja lätt för dem att säga :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lia
2016-02-22 17:08
#8

#7 Va? Dåliga läkare! Överlag är det dåligt med fibrer vid IBS.

[Túrwen]
2016-02-22 18:10
#9

LCHF för min del är det magen mår bäst av och är den enda specialbehandling jag egentligen gör vad gäller min mage.. medicinering funkar inte. Har provat alla laxermedel på marknaden tyvärr och ingen av dem hjälper vad gäller att få igång magen det tar bara tvärstopp.. Snittar omkring 50 g kolhydrater per dag som mest.

Fransu
2016-02-22 18:46
#10

#7 Det var min läkare som sa åt mig att minska på fiberintaget för att se om smärtorna blev bättre. Jag trodde nästan inte mina öron, att min läkare ber mig att minska ner på fibrer. Fibrer skulle ju vara så bra för magen hade jag fått lära mig. Men inte för min mage. Tycker du får byta läkare om dom säger så, för då är dom inte kunniga om IBS.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

[Kakan23]
2016-02-23 08:25
#11

Min läkare är den bästa <3 Ska gå till dietist o sen käkar jag hjälp medicin en för upp blåst hela tiden nu o sen för kontroll av tarm. Hon har gjort extra noggranna kontroller o allt som gått har jag fått testa mem allt såg bra ut typ som mask o gluten intolerant :) osv . Fick mitt besked igår o r livrädd för min nya värld :(

fridelfina
2016-02-23 09:18
#12

FODMAP är det som hjälpt mig mest, och åt det lite lchf-hållet 😉

Håller mig så gott det går undan glutenfria produkter och kollar extra efter glukosfruktos, kerragenan, guarkärnmjöl och liknande för de retar min tarm.

 
 

Sweelin
2016-03-23 00:01
#13

Pro IBS, fungerar som en dröm! 😍

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Annons:
IaMiaMaria
2016-05-06 14:32
#14

Jag har provat en massa olika koster, har uteslutit gluten ett år, hjälpte inte ett dugg, har uteslutit mjölprodukter, hjälpte inte heller. LCHF blir jag jätte dålig utav. Så för mig funkar det med vanlig mat och inte äta för stora portioner och inte för fet mat och inte för mycket kaffe, sen tar jag Loperamid och Saroten dagligen som gör min mage bättre. Jag fick Saroten för värk men märkte att min mage blev bättre av dem också, har låg dos 20 mg.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Jaguar_
2016-06-17 22:24
#15

Jag har börjat med Inolaxol-Granulat dospåsar idag. Så får se hur det går och fungerar. Är under utredning så det dröjer typ 1 månad innan jag får alla mina svar om saken vad jag tål och inte ang gluten och laktos.

Jag undviker mjölkprodukter så mycket det går mestadels. Dricker rismjölk och ha mjölkfritt smör osv. Om vi lagar mat som ska ha grädde blir det Oatly eller vad jag hoppas på risvispgrädde om Ica tar in det nu när jag frågat om de kan det.

Jag fungerar ibland och ibland inte och vad som är orsaken vet jag inte. Ofta upplåst, hård och spänd, men sen jag började med rismjölk är det mycket lugnare. 🙂

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

fridelfina
2016-12-08 07:56
#16

Nån som provat triphala rose? Ett ayurvediskt kosttillskott som ska vara bra. Dock kan man få sk utrensningssymtom i början. Vilket jag fått i måttlig utsträckning. Om nån testat, vad tyckte ni?

 
 

JohannaEkroth
2017-01-16 00:35
#17

ProIBS! Jag har fått ett liv efter att ha varit handikappad. Äter dock fortfarande laktosfritt. Men min mage är helt bra! 😍

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

[Bamse100]
2017-03-01 16:54
#18

Jag äter nu igen Inolaxol som funkar fint började om på nytt med det igår efter att jag testat att leva utan. Hör och hämpna funkar det fort som blixten ;) redan bra i magen ( avföringsbiten ) då allt annat är kasst :/

Cim92
2017-03-10 23:11
#19

Är det någon som har provat att dricka Aloe Vera?  Jag har själv inte IBS, jobbar dock med Aloe Vera sen rätt nyligen och har hört en del trevliga historier om kombon IBS - Aloe vera, men skulle vilja höra om fler har bra erfarenheter, och inte bara om kollegornas kunder.

Kostrådgivare och funktionsmedicinsk terapeut www.appetight.se

Sajtvärd för Funktionsmedicin

Bloggar om självhushåll på https://mednaturen.blogg.se och lägger upp bilder på instagram @Sandslattgard

IaMiaMaria
2017-03-10 23:21
#20

#19 Jo då jag drack Forever Livings aloe vera under en period. Blev varken bättre eller sämre i min IBS. Så inget som funkade på mig. Iof ville du höra om bra erfarenhet. Men kanske hjälper några iaf.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Annons:
Cim92
2017-03-10 23:31
#21

#20 - alla erfarenheter vill jag höra om, tack! 

Jag har hört om ett annat företag som sysslar med balansen Omega 3 och 6, vilket är jätteviktigt för kroppen, i princip alla idag har alldeles för höga nivåer omega 6 jämfört med 3 vilket kan jämföras med att vi har sjukt många bränder (inflammationer) i kroppen men alldeles för få brandmän att släcka dem! Hört en del solskenshistorier därifrån också.. så svårt att veta vad man ska lita på! Har nämligen en bror med IBS, skulle så gärna vilja kunna hjäpa honom på något sätt..

Kostrådgivare och funktionsmedicinsk terapeut www.appetight.se

Sajtvärd för Funktionsmedicin

Bloggar om självhushåll på https://mednaturen.blogg.se och lägger upp bilder på instagram @Sandslattgard

Fransu
2017-03-11 08:17
#22

#19 Har också provat Aloe Vera, men ingen effekt alls tyvärr.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Aleya
2017-04-01 02:00
#23

Tar dimor då jag blir leds på att vara lös i magen. Annars gör jag inget speciellt. Har levt så länge med det så jag har bara acceptera att magen kan bete sig knäppt.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Jaguar_
2017-04-01 15:29
#24

Jag dricker sen en bra tid tillbaka ingen mjölk och undviker mjölkprodukter så mycket det går. Dricker Sojamjölk eller rismjölk istället. Äter numera även glutenfritt och jag känner mig mycket bättre i tarmarna! Följer halvt som halvt Foodmaps men planerar att till slut gå över och äta foodmaps helt. Tråkigt dock med allt man måste undvika.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

[Roe Deer]
2017-06-25 21:47
#25

Jag har IBS och tål sedan tidigare inte: mjölkprotein, gluten, havre, bovete eller annan säd. Det har varit en ordentlig och farlig resa hälsomässigt. 

Det jag gör just nu efter att ha lekt detektiv gällande min IBS, är att äta så ren mat som möjligt. Kolhydrater i form av: ris, quinoa, sötpotatis, frukt- (enbart på morgonen- då de bryts snabbare än kokt föda), alla kolhydrater äts i mindre mängder och fylles istället ut med mycket kokt/färskt grönt och protein + lite fett. 
Inget halvfabrikat mer än vissa sojaprodukter, resten lagas från grunden.

Jag har uteslutit kaffe totalt efter 7 år. Det är ett rent gift som gör mer besvär än nytta. 

Jag äter måttligt 3-4 ggr/dag och stressar inte! =)

citytjejen
2017-12-16 11:24
#26

Min IBS är absolut inte av den värsta sorten, men tarmen blir ofta mer eller mindra "upprörd" efter att jag ätit. Nu har jag upptäckt tabletter som heter Nogasin,  ett matsmältningsenzym som receptfritt på apoteket, och jag tar 1-2 tabletter innan måltid. Magen är så mycket lugnare nu och jag kunde t.om äta bönpasta häromdagen utan att få ont eller blir särskilt gasig alls!

/Christina

Novachan
2017-12-16 22:58
#27

Har testat Iberogast men tror inte att det gav någon effekt. Bulkmedel verkar vara något jag behöver äta jämt - Lunelax fungerar bättre än Inolaxol. Likaså käkar jag dimitikon jämt, senaste halvåret eller så äter jag mer än maxdosen men jag mår faktiskt bättre då, men om/när jag kan försöker jag att hålla mig till maxdosen eller iaf äta färre vid mat som jag inte får lika mycket gas av.

Annons:
Kaktusar
2017-12-17 23:26
#28

Iberogast fungerar bra för mig däremot, i måttlig mängd. Mat alltså. Det känns mer som den dämpar smärtorna och symtomerna. Lättast för mig att bara att undvika maten som jag inte tål så bra.

Zorrobatman
2019-12-31 20:25
#29

Äter enligt foodmap tar sunvic pulver, probimage tablett och en till tablett för gaser som jag inte kommer ihåg namnet på😅 brukar också ta Alvedon när jag har jätteont

Byjowithlove
2020-03-25 22:27
#30

Äter mer eller mindre enligt FODMAP, speciellt frukt och grönsaker. Undviker gluten, laktos, även chips, koffein och skräpmat och en stor bov för mig var sojaprodukter. Det var det näst sista jag uteslöt, efter det uteslöt jag till sist allt tillsatt socker och sen dessa har min IBS-mage som krånglat i 4 år varit sååå snäll i snart 9 månader. Det är en underbar känsla :)

Vill jag äta sött äter jag banan eller saker gjorda på banan, som nicecream eller bananchips. Chiapuddning på kokosmjölk med bärsåser/kompotter är också en favorit. Och smoothies på cocosmjölk, hallon och blåbär tex. Snacksar på salta mandlar, macademianötter och cocoschips. Även casavachips och popcorn men allt i lagom mängd. 

Saknar faktiskt sällan något jag åt förut, då jag associerar det med att må dåligt. Tråkigast i sociala samanhang att va den som "tackar nej" när någon bjuder. Ibland tar jag lite för att va trevlig om någon haft med sig hembakt och det brukar vara okey. Speciellt nu sen magen börjat må bra. 

Utöver kost så försöker jag hålla igång med promenader, yoga och andingsövningar, typ djupandas med magen genom näsan, med lugn musik i öronen. <3

She believed she could, so she did.

Upp till toppen
Annons: