Annons:
Etikettkost
Läst 1385 ggr
Lia
2016-02-16 12:58

Matintolerans?

Har du utvecklat någon matintolerans kopplat till din IBS? I så fall vad? Hur yttrar det sig för dig?

Annons:
Lia
2016-02-16 18:13
#1

När jag testade stenålderskosten mådde jag bra för första gången på länge. Så jag tänkte att jag kunde börja introducera vissa livsmedel igen för att se hur det gick. Jag började med majsbröd och annat gjort av majsstärkelse, och jag fick jätteont i magen. Därefter testade jag sojadryck och då blev jag så sjuk att jag blev sängliggandes i tre dagar med värk och diarréer. Jag gick ganska snart tillbaka till normal kost men uteslöt all form av majs och soja, och sen dess har min mage mått relativt bra. Jag ska bara undvika att stressa, så kan jag leva ett relativt normalt liv trots sjukdomen.

Fridaaaa
2016-02-17 20:45
#2

Ja jag har blivit överkänslig mot gluten och laktos.
Får ont i magen, kan må illa, och får springa på toa.

Något jag varit känslig mot nästan hela tiden är fet mat som t.ex friterad.
Äter jag på t.ex thai kör magen igång direkt :(

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lia
2016-02-17 20:47
#3

#2 Jag är också känslig mot asiatisk mat. Men så läste jag att sån mat innehåller mycket natriumglutamat, och det ska tydligen vara väldigt dåligt när man har IBS, så det kan vara en sån grej också.

Fridaaaa
2016-02-17 20:50
#4

#3 Ja det kan det säkert, sedan då i kombo med friterad, som mycket är.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Anterrabae
2016-02-17 23:16
#5

Avsolut! Ju sämre ibs-en är, desto fler saker som jag inte tål.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Grodan
2016-02-18 23:49
#6

Soja, gluten, kött (men jag har inte ätit det på 34 år så det är bland annat därför), brännässlor mm.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
[Túrwen]
2016-02-22 18:26
#7

Gluten, Vitt ris, socker, vetestärkelse (även det som finnes i glutenfria produkter)  och friterad mat. 

Inga favoriter för min del utöver bröd som jag alltid älskat vilket känns tråkigt.. 

Blir förstoppad i magen och får oehörda smärtor..

Honestyisdead
2016-02-23 09:57
#8

#4 Thaimat brukar inte vara friterat. Thaimat är mest olika typer av curry och wokat. Och någon rätt som är friterad.

Så det är inte speciellt fet mat. Stark däremot.  Och stark mat och glutamat är inte speciellt snällt mot magen.

Fridaaaa
2016-02-23 10:50
#9

#8  Beror på vad man äter ;) De få saker jag gillar är tyvärr friterad.
"någon rätt"; här finns det flera i alla fall :) 
Är det friterat är det ju fett :)  Och det jag äter är inte starkt.

Men som sagt beror det på vad det man väljer att äta :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Honestyisdead
2016-02-23 11:04
#10

#9 Jag kommenterade bara ditt "som mycket är". 

Vad du väljer att äta är en annan sak.

[Kakan23]
2016-02-25 00:48
#11

Jsg blir super dålig av gluten i magen gasig o förbaskat ont då självklart sen akut mage toa morgonen efter :(. Pruttar även en hel del hm hm

[tk1971]
2016-03-14 21:41
#12

Att äta t.ex. sockerfri Läkerol är direkt självplågeri. Rena giftet!

fiafia89
2016-03-15 08:31
#13

Har spannmålsallergi, vet ej om den är kopplad till IBSen, då farmor är gluten, ärftligt. Men sötningsmedel tål jag icke! Blir riktigt sjuk. Har på senare år blivit allergisk mot ägg å jag misstänker att det har med ibsen å göra,

Annons:
isla
2016-03-22 23:37
#14

Jag är glutenintolerant + att jag har veteallergi. Sen om det har någon koppling till IBS, det vet jag inte. Jag klarar inte mjölk heller, då rinner magen på mig, något som blir värre när jag låtit bli mjölk en period och sen tex äter en yoghurt eller en glass gjord på mjölk. Tyvärr kan jag emellanåt inte låta bli, jag bara älskar yoghurt och vaniljglass. :(

Tål inte större mängder färska tomater heller, men det är kopplat till glutenintoleransen.

Sweelin
2016-03-22 23:59
#15

Nej, endast IBS för min del 🙂 

Men annars dödande faktorer är ju pizza, tuggummi och råvaror som är duktiga på att ge gaser. Spaghetti och köttfärssås samt lasagne var också standard med att få springa på toa. När jag jobbade en sommar på ett stressigt ställe så fick jag alltid springa på toa efter att ha ätit banan (vilket jag ofta gjorde) 🤔

Det som är mycket underligt är att jag var helt symtomfri när jag är utomlands 😮 Har mycket med stress att göra kan jag tänka mig

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Lia
2016-03-23 00:03
#16

#15 Ja, det är ju en så kallad stressjukdom, som utlöses främst av stress. Jag skulle aldrig klara av att inte kunna äta köttfärssås - det är väl det jag lever på om dagarna 😃

Sweelin
2016-03-23 10:14
#17

#16 Haha jo det är samma här 🤪

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

amandatherese
2016-11-17 14:53
#18

Har inte vad jag vet utvecklat någon intollerans men blir väldigt uppsvälld och får och i magen av mango, svamp och bönor.

citytjejen
2017-02-28 22:05
#19

Är känslig mot laktos, väldigt flottig mat och alkohol. Har varit känslig mot rå lök och friterad mat, men det har gått över.

/Christina

[Bamse100]
2017-03-01 16:57
#20

Klickade fel kan sägas menar JA ;) Jag är känslig för gluten min mage reagerar på det antingen dagen efter på morgonen eller kvällen beror på konstigt nog. Jag är känslig för det mesta typ majs och vidare. Super upp blåst och får då svin ont :/

Annons:
Upp till toppen
Annons: