Annons:
Etikettbehandlingar
Läst 4700 ggr
Sommarek
2016-02-28 19:35

Kefir?

Är det någon som lyckats lugna/lindra sin IBS med Kefir? Jag har läst en del om att baktieriekulturen i Kefir kan fattas hos de som har IBS, vilket ger en symptomen. Har börjat äta en tallrik på jobbet varje morgon nu, men det är för snart för att säga hur det verkar. Om det skulle funka tar det ju ett tag att bygga upp en bakteriekultur också. Finns det andra som har provat?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Annons:
fridelfina
2016-02-28 19:38
#1

Är det laktosfri Kefir eller vanlig?

 
 

Sommarek
2016-02-29 07:57
#2

Den jag fått tag i är laktosfri, men jag minns inte att jag sett att det skulle spela någon roll.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

fridelfina
2016-02-29 09:07
#3

Det var bara för att jag inte tål laktos bra som jag frågade. Berätta gärna on du får nåt resultat!

 
 

Sommarek
2016-02-29 09:38
#4

#3 Absolut!

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Sommarek
2016-04-11 09:08
#5

Nu har jag hållit på i över en månad med Kefir måndag-fredag, och måste säga att det helt obemärkt fungerat över förväntan! Jag har kanske haft en anfall under denna tiden, till skillnad mot de vanliga 2-3 i veckan annars. Inte ens under långhelgen, då jag verkligen inte skötte min mage, var jag dålig, och jag har till och med kunnat unna mig lite snask (en glass, några chips) under helgerna utan att den har ballat ur.

Tänker helt klart fortsätta. Har till och med börjat uppskatta smaken, även om det i detta fallet är långt ifrån det viktigaste.  :) ❤️

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

fridelfina
2016-04-11 12:44
#6

Kanske värt å prova då och se vad kefir kan göra för min mage?!

 
 

Annons:
Sommarek
2016-04-11 12:49
#7

#6 Ett försök kan det ju alltid vara värt. I mitt fall kände jag att jag inte hade så mycket att förlora.  ;)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Sommarek
2016-04-22 09:23
#8

Bara en liten uppdatering: fortfarande inga anfall, utan att ha behövt ändra på så mycket annat. Just nu äter jag Kefir fyra dagar i veckan, och det verkar funka perfekt. Har dessutom äntligen börjat gilla smaken.  :)

Har du hunnit prova än, fridelfina?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

fridelfina
2016-04-22 23:46
#9

Nej. Eller jo en dag, så jag har ingen förbättring att rapportera ännu

 
 

Sommarek
2016-04-23 20:42
#10

Håller tummarna.  :)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Maleficum
2016-05-28 21:44
#11

Har börjat med Kefir också, men har också börjat med FODMAP så vet inte vilket eller om båda är det som hjälpt min mage att bli mer stabil. Däremot så var det inte förrän jag använde vasslen av Kefiren som jag verkligen lyckades få igång en ordentligt, bra och frisk dinkelsurdeg! Och blev superbra bröd att baka med kefir i som vätska (hade till och med i en skvätt nu när jag testa göra kanelbullar på dinkelsurdeg och de blev toppen).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Upp till toppen
Annons: