Annons:
Etikettbehandlingar
Läst 11710 ggr
EmmaMell
3/23/16, 2:52 PM

ProIBS - behandling?

Hej! Jag har haft problem med IBS i några år nu, där gasig o bullrig mage har varit de största problemen för mig då det har stört mitt sociala liv och hindrat min vardag. Har ätit Dimetikon Meda lite on & off och det funkar väl helt ok men inte superbra + effeken avtar ganska snabbt med tiden. Har hört om medicinen ProIBS och läst att den ska vara bra, men funkar den verkligen och funkar den för en bullrig mage? Har någon nån erfarenhet av den? :)

Annons:
[tk1971]
3/23/16, 2:54 PM
#1

Jag har testat det. Märkte ingen som helst skillnad.

Wony
3/23/16, 2:54 PM
#2

Jag testade den men efter en vecka gav jag upp… Jg skrev om detta i en tråd på mag- och tarmsjukdomar:

http://magotarmsjukdomar.ifokus.se/discussions/556216c7ce12c477aa001881-proibs-och-diarr?participating-1

Men bara för att det resulterade i total katastrof för mig, betyder det inte att det inte funkar för andra.

Sommarek
3/23/16, 2:55 PM
#3

Den har funkat bra för mig, under förutsättning att jag sköter maten, såklart. Bullrig mage har jag aldrig haft, så det kan jag inte säga något om, men mot kramper och annat som följer med har den varit guld.   :)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

fridelfina
3/23/16, 4:14 PM
#4

För mig vart det sämre…. Tror det var sötningsmedlet som ställde till det om jag kommer ihåg rätt….

 
 

fiafia89
3/23/16, 8:06 PM
#5

#4 jag tror den är utan sötningsmedel :)

Sweelin
3/24/16, 7:54 PM
#6

Funkar väldigt bra på mig! Jag gav den en månad, och nu är jag i stort sätt symtomfri :) (dricker den regelbundet) Jag har den blöta varianten🤪

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Annons:
fridelfina
3/24/16, 11:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Nä, det var inulin och fruktsocker jag reagerade på tror jag. Menade inte sötningsmedel som ersättningssocker utan mer det som proibs sötats med. :-)

 
 

fiafia89
3/25/16, 9:27 AM
#8

#7 aha trodde du menade konstgjorda sötningsmedel hehe =)

fridelfina
3/25/16, 10:58 AM
#9

Ingen fara. Uttryckte mig knasigt=missförstås! 😀

 
 

fiafia89
3/25/16, 11:24 AM
#10

#9 på vilket sätt blev du sämre? Har beställt en förpackning nu, få se om det kan hjälpa eller inte =)

fridelfina
3/25/16, 1:48 PM
#11

Blev bubbligare, mer gaser

 
 

fridelfina
3/25/16, 4:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Har en app från ibsfri som säger så här om inulin - kraftigt gasbildande

 
 

fiafia89
3/26/16, 6:38 PM
#13

#12 hmm de va ju inte bra =/

Annons:
Wony
3/26/16, 7:02 PM
#14

#13 Och jag, som jag skrev längre upp, reagerade hemskt på det. Är inte särskilt känslig för t ex inulin dock. Jag kunde inte gå längre bort från toaletten än ca 10-15 meter, för jag fick plötsliga diarréer. Och det kunde komma precis när som helst…

fridelfina
3/26/16, 9:25 PM
#15

#14 Fruktsockret?

 
 

EmmaMell
3/26/16, 9:35 PM
#16

Ojdå, jaa då kanske det inte är något för mig då haha :// Faan att det inte finns något botemedel alltså 😭

Wony
3/27/16, 9:46 AM
#17

#15 Inte särskilt känslig för det heller vad jag vet. Det som jag primärt reagerar på är koffein, chili, laktos och samt lök/bönor och fet mat.

fridelfina
3/27/16, 9:54 AM
#18

Emma, testa!! Kanske din mage tål den dosen? Wony, tur det är olika så nån hjälp finns!

 
 

Wony
3/27/16, 10:02 AM
#19

#18 Jo precis. Fast jag har inte hittat någon hjälp ändå. Även om jag drar ner på/utesluter det som jag är känslig för ger det bara en viss effekt. Jag hoppas på att någon gång i framtiden hitta något som hjälper. Det spelar inte så stor roll vad jag äter för i princip allt påverkar negativt, även om det är vissa saker som påverkar mer.

Skulle säga att det kan vara värt att prova. Däremot önskar jag att jag hade vetat om hur man kunde reagera på ProIBS innan jag började. Då hade jag nämligen haft stoppande medel hemma… För jag kunde ju inte gå utanför dörren knappt, än mindre åka iväg till något apotek. Värsta veckan någonsin!

fridelfina
3/27/16, 10:06 AM
#20

Wony, har du testat FODMAP?

 
 

Annons:
Wony
3/27/16, 10:14 AM
#21

Nej, jag har kikat på det, men det skulle innebära rätt stora inskränkningar på vad jag äter. Och mycket av det som utesluts är sådant som i princip inte ger mig några reaktioner. För mig är det dom sakerna jag listade ovan som är värst, men ofta är det att jag äter som gör mig dålig. 

Att äta små portioner ofta är t ex bra för mig, däremot svårt ibland att kombinera med min vardag. Då jag pluggar på universitetet är mina dagar riktigt oregelbundna.

 Sedan så lugnar yoghurt och fil, även de icke laktosfria varianterna, och även de sorterna med sylt i, dock lugnar de laktosfria ännu mer.  Optimalt skulle jag väl leva på yoghurt och frukt, för det är det mest snälla har jag märkt, men det är ju inte speciellt häsosamt 😉

fridelfina
3/27/16, 10:30 AM
#22

Just det att du hittat livsmedel du reagerar på, tänkte att du kanske redan hittat vilka _grupper_ av livsmedel du är känslig för så som de kategoriseras i FODMAP. Med den kunskapen kan du ändå ha en hint om andra livsmedel i samma kategorier. Tänk på att det inte är meningen att utesluta helt utan hitta vilken mängd man tål… Men å andra sidan verkar du ju ändå ha typ liknande koll som FODMAP.

 
 

The_pearl
3/31/16, 10:57 PM
#23

Jag har provat proibs, jag hade ett sånt hallelujamoment så det har inte av denna jord! Jag var smärtfri. Helt smärtfri. Nästan direkt med. Jag tipsade min kusin om proibs och hon blev med smärtfri. Jag hade testat proibs, fungerar den inte så gör den inte det. Men skippa inte det för att andra inte tycker om den. Allas IBS reagerar och fungerar olika ändå, uppenbarligen.

EmmaMell
4/3/16, 1:02 AM
#24

#23 Härligt att höra! 🙂 Jaa, ska kanske göra det!

fridelfina
4/3/16, 1:09 AM
#25

Håller med, testa och se om det funkar för dig!

 
 

procksy_
1/9/20, 12:12 AM
#26

Någon uppdatering på tråden? Har testat ProbiMage vilket gör matsmältningen bättre, fast tyvärr ännu mer bubbligare mage (gaser). 

Funderar på om ProIBS skulle ge bättre resultat. Är det någon av er som fortsatte med den kuren? Eller gick ni över till något annat läkemedel eller kosttillskott?

Upp till toppen
Annons: