Övrigt

SIBO

2016-06-17 16:18 #0 av: Stefania

Är det någon som har hört om SIBO?
Stefania

Anmäl
2016-06-18 15:05 #1 av: Sisselie

Ja...

Eftersom jag lider av en fruktansvärd trötthet sen jag opererade bort en hjärntumör för en månad sen, så orkar jag inte skriva så mycket om det just nu, men enkla frågor kanske jag kan orka svara på. Det finns mycket information på engelska som är lätt att googla fram.

För min del blev det bättre när jag efter 1,5 års kamp slutligen fick antibiotika (dvs ingen alternativmetod funkade för mig), men allt är inte frid och fröjd för det. M.a.o. alla symptom jag hade berodde inte på sibon. Jag är fortfarande uppsvälld 24/7, men jag kan åtminstone äta vad jag vill nu utan att det blir värre. Förstoppningen gick över när jag blev vegan.

Anmäl
2016-07-29 16:07 #2 av: Sundaychild

Jag tror att jag lider av det. Har gjort bakterieanalys från avföring, och jag har överväxt av i princip alla "dåliga" bakterier. Det var "high" och på rött för sgs allt. Försöker nu ta död på en del mha. örter, tror inte riktigt på antibiotika, då jag tror att upprepade antibiotikakurer har varit med och ställt till det för mig under åren.

Går även hos näringsterapeut, men vi testar oss ännu fram ganska mycket.

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

Anmäl
2016-07-29 16:53 #3 av: Sisselie

#2 SIBO handlar alltså om bakterieöverväxt i tunntarmen, inte i tjocktarmen. Det du beskriver är inte SIBO. (Därmed inte sagt att du inte kan ha det också, men inget du skrivit här tyder på det.)

Anmäl
2016-07-29 21:03 #4 av: Sundaychild

Enligt näringsterapeuten har jag överväxt i såväl tjocktarm som tunntarm (eller detta är vad hon trodde baserat på analysresultat och symptom). Men det är ju svårt att veta med säkerhet. Men med stor sannolikhet sprider sig bakterierna till tunntarmen, och jag har haft IBS- och andra magsymptom i snart 30 år.

Anmäl
2016-07-29 21:11 #5 av: Sundaychild

Åtminstone kan jag pricka av 8 av 10 symptom på den här listan. Förstoppad är jag inte, och egentligen inte svullen så ofta, men har desto mera gasbildning (så det gör ju indirekt att man känner sig svullen med). Resten, check!

http://www.mindbodygreen.com/0-11020/10-signs-you-have-small-intestinal-bacterial-overgrowth-sibo.html

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.