Annons:
Etikettsymtom
Läst 4210 ggr
Lia
10/14/16, 4:18 AM

Dålig om nätterna

Nu sitter jag på toa. Mitt i natten. Som vanligt. Och jag har sprungit här fram och tillbaka i över en timme. Och jag vill bara sova. Jag vet varför jag är dålig denna gång. Idag åkte jag och hälsade på mormor. Och så fort jag lämnar huset får jag ångest. Och så blir jag stressad av ångesten. Och så får jag ännu mer ångest av att behöva stressa över det. Och stress triggar min mage. Inte heller är det lätt att vända på dygnet. Jag får ju ingen sömn om nätterna, och när det väl börjar vända till det bättre och jag äntligen kan börja sova i tid igen, så börjar magen bråka igen. Och mitt i röran ska jag klämma in pluggandet. Men det orkar jag inte, för jag mår för dåligt psykiskt. Och när jag har en bättre dag, då förstör migränen hela dagen, så blev det inget studerande av den anledningen heller. Då är det bara att försöka sova bort det. Sen är jag uppe om natten. Sen börjar det om. Jag har inte ens tid att vara deprimerad och ha ångest. Jag har alldeles för mycket fysiskt att klara av. Nu sover mitt ben också. Fattas bara det. Ni vars magar också förstör era nätter, god natt!

Annons:
Sweelin
3/1/17, 3:46 PM
#1

Du har inte kollat så du inte lider av glutenintolerans då? För det brukar vara tecken när man har ont om nätterna

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

IaMiaMaria
3/1/17, 5:18 PM
#2

Har du fått dina magproblem utredda? Att ha besvär nattetid är vad jag läst inte vanligt vid IBS utan mer vid inflammatorisk tarmsjukdom eller allergi/intolerans.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Lia
3/1/17, 5:23 PM
#3

#1 #2 När man utreder IBS (vilket man måste för att få diagnos) så görs ju en koloskopi. Och när min gjordes kontrollerandes glutenintolerans och de tog prover från olika delar av tarmen. Det fanns inget som tydde på gluteintollerans, crohns sjukdom eller ulcerös kolit eller något annat.  Innan dess kontrollerades gluten- och laktosintolerans även via blodet. Så jag är noggrant utredd, allt var uteslutet och därför sattet IBS som diagnos.

IaMiaMaria
3/1/17, 5:32 PM
#4

Oki, bra att du är utredd. Jag tror nog ändå att diagnosen IBS sätts ganska fort nu utan större utredningar. Hos många tar man bara blodprover och visar de inget får de diagnosen IBS.

Annan fundering är om du äter nåt annat på kvällen som du inte brukar äta annars, som kan ge de ökade besvären om natten.

Jag bara spekulerar och misstror inte din diagnos då IBS symtomen kan vara så individuella.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Lia
3/1/17, 5:45 PM
#5

#4 Läkarna på min vårdcentral i alla fall tyckte att det var viktigt att utreda, ifall det skulle vara något allvarligare :)

Om jag äter nåt på kvällen så är det i så fall bara en macka, som på morgonen, så jag äter inget konstigt i alla fall, så jag tror inte det är det som är problemet. Det är väl bara magen som blir förvirrad när jag sover, hahah :P

IaMiaMaria
3/1/17, 6:31 PM
#6

Det är bra, fler sådana borde det finnas :)

Okej, grymt jobbigt iaf när det stör din nattsömn också.

Jag tar dagligen Loperamid för min IBS och även Saroten låg dos och det funkar riktigt skapligt. Visst kan jag ha dåliga dar. Men det är inte som förr då det var ett väldans springande på toa.

Hoppas du hittar nåt som funkar för din mage.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Annons:
Lia
3/1/17, 7:56 PM
#7

#6 Tack! Jag har provat det mesta nu tycker jag, får prata med läkaren igen när jag ska dit nästa gång :-)

JohannaEkroth
3/21/17, 2:39 PM
#8

Hej, TS, är också natt-IBS-D:are och har migrän, så jag vet hur det är.  ❤️
Är genomgången på alla sätt och vis och har fått diagnosen IBS.
Har dock blivit lite hjälpt av ProIBS morgon och kväll.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Lia
3/21/17, 2:43 PM
#9

#8 Ja, jag funderar också på att börja med det där. Jag får läsa lite mer om det och se hur jag gör. 🙂

JohannaEkroth
3/21/17, 2:55 PM
#10

#9 Kan rekommendera att prova ett glas morgon och ett kväll. Ge det en vecka. Jag märkte skillnad efter 2-3 dagar. 1 förpackning innehåller 30 doser.  Kan rekommendera att beställa från Apotea då de är billiga. Jag har abonnemang 2 förpackningar i månaden som kommer hem automatiskt. 

Använder dock fortfarande laktosfria produkter, för det blir jag dålig av.
Laktosen är ju sådan att man oftast inte märker direkt när man äter, utan beroende på matsmältning 1-2 dagar kanske innan man får symtom då mjölksockret spjälkas i tunntarmen och när det inte fins laktas att bryta ner den med så jäser den och drar till sig vatten, därav bubblig diarré och uppsvälld. Det måendet är väldigt likt IBS:en, så först uteslöt jag laktosen (2007) helt, men började ana redan 1992 när jag gick i mellanstadiet. Men blev inte helt bra, så fortsatte utredas och fick diagnosen IBS. Så i höstas började jag med ProIBS och nu kanske jag får sitta på toa på netten en gång i månaden, mot förut. Livskvalitet! 
Tar även Laktas GO om jag äter en glass ute eller en milkshake eller blir bortbjuden på mat om innehåller laktos.

Lycka till!

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Lia
3/21/17, 3:14 PM
#11

#10 Ja, jag utvecklade korsallergi mot soja pga gräsallergi när min IBS bröt ut, så det undviker jag helt. Majsstärkelse klarar inte magen heller. Annars klarar jag mig ganska bra om jag äter som jag ska. Men det där du föreslog kanske kan hjälpa med det sista också! :) Tack!

Upp till toppen
Annons: