Annons:
Etikettkost
Läst 1306 ggr
Lia
2017-01-13 03:00

LCHF

Jag har alltid varit lite skeptisk mot LCHF. Delvis för att det låter så konstigt i mina öron, och delvis för att jag lider av ätstörning - och för mycket fett är något som alltid fått mig att lägga ner besticken och skjuta bort tallriken. Men jag har hört att folk blivit så bra av det! Kanske det är värt att prova i alla fall? Någon med erfarenhet?

Annons:
Scorpio97
2017-01-15 15:27
#1

Ett tips är att skriva/läsa på kolhydrater.ifokus.se också, det är en sida om just LCHF/lågkolhydratkost och det är lite mer aktivt där :)
En annan bra hemsida är kostdoktorn.se

Jag äter lågkolhydratkost men har inte IBS själv. Min syster har IBS, men jag har tyvärr inte lyckats få henne att prova (jag tror hon skulle må bättre). 
Jag förstår att fettet kan verka avskräckande. Man måste dock inte köra strikt LCHF från början, utan man kan prova att ta bort dom mest kolhydratrika livsmedlen och öka lite grann på fettet och se vad som händer. Har man ätit relativt fettsnålt innan är det såklart en stor omställning och då kan det kännas bättre att börja lite mjukare. Det brukar även vara enklare att välja saker som naturligt har lite mer fett i sig, än att äta typ magert kött med en smörklump till.


//Jessie

IaMiaMaria
2017-01-16 11:33
#2

Jag har hört att många med IBS blir hjälpta av LCHF. Jag har testat det även för att försöka gå ner i vikt. Men min mage har inte alls mått bra av den kosten. Jag höll på i tre månader för alla sa att det skulle bli bättre, men min diarre blev värre.

Men som sagt, det kan alltid vara värt att testa för våra IBS magar fungerar olika.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Lia
2017-01-17 09:43
#3

#1 Tack för tipsen! Det största problemet med LCHF är väl just det där "high fat", för under hela livet har det varit sån skam över att äta fett. Jag är rädd att man skulle äta för mycket fett, eller kanske rent av för lite. #2 Ja det är verkligen så! Min mage mår jättedåligt av majsstärkelse och sojaprotein, medan min pojkvän (som älskar stark mat) blir sjuk av just starkt. Så det är nog värt att prova, även om det inte finns några garantier :-)

Scorpio97
2017-01-17 13:04
#4

#3 Det är ganska många som känner så (medvetet eller omedvetet) när dom börjar äta LCHF. Dom flesta har alltid fått höra att fett är dåligt och farligt, och då är det klart det känns fel att börja äta mer fett. Jag kan tänka mig att det säkert är ännu värre för dig om du dessutom lider av en ätstörning.

Men majoriteten av dom jag har pratat med har ändå vant sig vid att äta mer fett och insett att dom mår bättre med det (sen finns det självklart alltid personer det inte fungerar för, ingen kost passar alla). Om man ber om hjälp i ett LCHF-forum kan man oftast få hjälp med hur man ska få i sig mer fett på ett bra/enkelt sätt om man tycker det är svårt :) Och man kan som sagt ta det gradvis om det känns enklare. 

Sen finns det ju även lite olika varianter på lågkolhydratkost. Vissa mår bättre med lite mer kolhydrater, andra kör mejerifritt osv.


//Jessie

Lia
2017-01-17 14:08
#5

#4 Ja, det handlar nog mycket om attityd också. Jag ger allt en ärlig chans när jag gör något nytt, och det mesta går nog att vänja sig vid om man ger det tid. Jag får titta lite på Kolhydrater iFokus :)

Fridaaaa
2017-01-17 15:41
#6

LCHF fungerar olika, för olika. Mig var det katastrof. Hoppas det fungerar bättre för dig :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Lia
2017-01-17 16:26
#7

#6 Tack Frida :-)

Tokryck
2017-01-19 11:16
#8

Har erfarenhet av att de som har IBS blir bättre. Min dotter och jag är känsliga och vi mår mycket bättre när vi äter LCHF-inspirerat. Vi äter inte helt LCHF för hon är på förskolan och jag är inkonsekvent ;) . Men vi borde helt klart :) .

Tänk på att du inte behöver vräka i dig fett, det handlar om att välja fullfeta produkter och se till att få i dig fett vid varje måltid. Kan vara en kall sås till köttfärsbiffarna med grönsaker eller liknande. I början är man hungrig jämt känns det som och jag har hjälpts av att lägga i en tesked kokosolja ( smaklös och inte det silvriga paketet i kyldisken) i mitt te. Extra mättnadskänsla och bättre mage.

Lia
2017-01-19 14:14
#9

#8 Tack för tipset! Jag mår inte dåligt av att vara hungrig, så det ska nog inte vara någon fara, men det är bra att det finns nåt som hjälper :-) smakar teet inte lite konstigt dock?

Tokryck
2017-01-20 09:01
#10

Jag tycker inte det, men kanske har jag vant mig. Jag tar dock kokosolja (exempelvis cocosa) utan smak (den bruna av det märket).

Upp till toppen
Annons: