Annons:
Etikettbehandlingar
Läst 568 ggr
Erik J
2016-04-08 11:26

Beteendeförändring/KBT

Hej alla. Min mage är under utredning och har varit i ca två månader. Läkaren har inte gett mig någon diagnos än men säger att jag till 99,9% har IBS. Jag har fått inolaxol och loperamid utskrivet och tar båda medicinerna vid två tillfällen per dag. Det har hjälpt mig på så sätt att jag bara går på toa 3-4 gånger per dag, att det inte blir lika akut och att det alltid har en fast konsistens. Innan medicineringen gick jag på toa 4-6 gånger dagligen, ibland fler gånger. Oftast blev det akut och med väldigt varierande konsistens. Nu till min fundering. Jag har levt med dålig mage sen 13 års åldern, är 31 nu. Under denna period har jag utvecklat ett beteende som gör att jag alltid måste veta vart det finns toaletter, att jag alltid har med mig pengar till offentliga toaletter, att jag ofta har med mig toalettpapper, att jag försöker bajsa fast än att jag inte måste, att jag inte äter om jag inte vet vart det finns toaletter mm. Man kan säga att min dåliga mage även satt sig i huvudet. Jag har läst en del om att KBT funkar för en del med IBS och jag undrar om någon har erfarenhet av det? Hur fick ni i så fall er läkare att skicka er till en KBT-terapeut? Jag funderar nämligen på det nog skulle vara bra för mig att gå på en KBT-behandling och få hjälp med att ändra mina beteendemönster.

Annons:
Upp till toppen
Annons: