Annons:
Etikettövrigt
Läst 1460 ggr
taylor__lambert
2016-05-06 15:52

Få hjälp

Jag hittade inga artiklar, så jag gör ett inlägg då jag har lite frågor

Om man tror sig ha IBS, hur går man till väga för att få reda på det och få hjälp? Vilka prover får man göra? Är något prov extra smärtsamt? Är det bara att prova sig fram vad man tål och inte tål? Vad för mediciner kan man få? Vilka symtom finns det?

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Annons:
Lia
2016-05-06 16:47
#1

Man får genomgå koloskopi för att utesluta andra sjukdomar och förmodligen ta blodprover. Koloskopi är inte det roligaste, för mig var det smärtsamt. Men det är olika hur man påverkas av det. Det är en stresssjukdom, så det är inte alltid man är överkänslig mot mat alls, det kan vara stress bara. Men troligtvis är det något man reagerar på, och då är det bara att börja utesluta livsmedel. Jag upptäckte via stenålderkosten att jag inte tål majsstärkelse och sojaprotein när jag började införa det i kosten igen. Det finns inga botemedel, men det finns mediciner för att behandla symtom. Så det beror helt på vilka symtom du har. Jag tar imodium mot diarré när jag får det tex. Magknip, diarré eller förstoppning osv är de vanligaste symtomen.

[Klave]
2016-05-06 18:15
#2

Man kan börja med FOD-map vilket många blir hjälpta av. Sedan finns det massa olika läkemedel man kan pröva som har bevisad effekt mot IBS tex. SSRI-prepparat (antideppresiva), jäster (tex. Precosa) osv.

taylor__lambert
2016-05-06 19:00
#3

Intressant att antidepressiva kan ge effekt.
Själv vet jag inte om jag har det, men jag kan reagera väldigt starkt ibland på vissa kryddor, ris och olika maträtter.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

[Klave]
2016-05-06 19:37
#4

Vill man börja ta ut något ur dieten så brukar lök vara något som många är känsliga mot men då gäller det att undvika all form av lök även i kryddform i tex. Såser, marinader och kryddblandningar. Jag själv har inte IBS men är känslig för lök och sedan jag slutade med det helt har min mage blivit bättre. Finns olika preparat på apoteket man kan pröva också. Tex. Pro IBS. Man gör prover vid koll av IBS men även om de inte visar något kan man få diagnosen IBS då det mest handlar om symptom då läkare sätter diagnos.

taylor__lambert
2016-05-06 20:06
#5

Äter så sällan lök, men känner dock ingen skillnad när jag ätit det. Känner en person med IBS, och hon mår ju verkligen dåligt en del dagar, ser ut som om någon tagit bort ett års sömn från henne

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Upp till toppen
Annons: