Annons:
Etikettsmärta-och-obehag
Läst 1179 ggr
DoktorVinter
2017-12-16 22:23

Hur prata med vänner om magen?

Jag har just nu en liten julfest för två av mina vänner. Vi har druckit julmust och ätit massa gott, både mat och godis, druckit glögg och pepparkakor. Allt var okej fram tills för någon timme sedan. Jag fick ett riktigt ordentlig skov med stora smärtor och har nu varit och bajsat 2 gånger, diarré såklart. Jag har behövt avlägsna mig från hela festen, orkar knappt stå upp just nu. Hjärtat bultar och jag svettas. Jag vill bara att de ska gå hem, trots att jag älskar dem. De vet inte så mycket om min mage. Hur ska jag berätta för dem och hur ska jag berätta att jag vill att de ska gå? De tittar på julfilm just nu, en julfilm jag har missat 80% av just nu.. Jag känner mig så sämst.. Hur skulle ni ha gjort?

Annons:
Vixxen
2017-12-16 22:34
#1

Berättat att magen krånglar och att du inte orkar mer just nu.

Du kan förklara mer för dem senare,

Novachan
2017-12-16 22:48
#2

Lider med dig! Lite alternativ som spontant kommer i huvet, säg att:

* du känner att du håller på att bli sjuk eller dålig (du ber dem alltså att gå så att du får vila och så att de inte ska bli smittade, en liten lögn men ibland är det för jobbigt att tala om vissa saker…). Ex. "Jag känner mig lite dålig och känner att jag behöver vila så kan vi avsluta nu för idag ? Kanske fortsätta en annan gång?" - Något i den stilen

* du känner dig dålig i magen (kanske inte roligaste alternativet då det kan tolkas som att du misstänker någon form av magsjuka eller matförgiftning och därför en risk att dina gäster också kan bli dåliga)

Novachan
2017-12-16 22:50
#3

Du behöver inte alls känna dig dålig för att ha bjudit över folk och sedan blivit dålig i magen! Sådant händer, även för folk som inte har magproblem.

DoktorVinter
2017-12-16 23:02
#4

Tack för era svar! Och vad snabbt ni svarade. Verkligen stort tack! Det löste sig faktiskt, filmen tog slut nyss och då tyckte både dem och jag att klockan hade sprungit iväg, så jag sa bara "Nä vad tycker ni, ska vi runda av?" Sen löste det sig på det sättet. Nu är jag själv och är inte alls lika uppstressad. Skönt.

Novachan
2017-12-16 23:18
#5

Vad bra! Det var ju ett naturligt sätt att avsluta, även om de andra inte hade kännt så, så hade det ju varit lite av en signal till dem att du vill avsluta kvällen - oavsett vad anledningen är.

2Sirius
2017-12-17 00:17
#6

Skönt för dig ☺ En idé skulle kunna vara att vid ett lämpligt tillfälle ta upp det med dem. Sånna här besvär känns kanske inte så roligt att prata med andra om, men bra vänner brukar förstå, och personer som umgås mycket, fungerar bättre tillsamans om man har vissa besvär. Jag hade en kompis med IBS, vi hade inga problem att prata om, i princip vad som hellst. Hade jag inte vetat, och hon inte vågat berätta, så hade säkert vissa situationer blivit lite märkliga. Ett alternativ är att ta hjälp av: https://www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Sjukdomar/IBS---kanslig-tarm/#section-6 Lycka till! Lät som att det var en trevlig kväll för övrigt, roligt ☺ God Jul på er alla 🎅🎄

!ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ?ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Upp till toppen
Annons: