Annons:
Etikettbehandlingar
Läst 2630 ggr
kalleknuts
2018-02-21 08:47

Ibs som satt sig i huvudet....

Hej, jag skulle behöva tips. Jag har stora problem med att åka till ställen där jag inte ver om det finns en toalett, jag är rädd helt enkelt för att inte hinna till toan. Detta har satt sig enormt i mitt huvud så det blir nästan att jag isolerar mig lite. Hemma går det hur bra som helst men när vi ska iväg någonstans så vänder det sig direkt i magen och jag blir lös i magen och får panik för att åka iväg. Finns det några fler som mig? Är det någon som har några tips? Mvh

Annons:
Lia
2018-02-21 11:53
#1

Jag är likadan, ser alltid till att ha mediciner med mig och en plan om jag behöver gå på toa. Dessvärre har jag inga andra tips. Men jag har börjat med proibs nu och ska se om det kanske hjälper.

kalleknuts
2018-02-21 11:59
#2

Jag har precis börjat med proibs med :) Hoppas det kommer hjälpa

Novachan
2018-03-21 10:51
#3

Samma här, dock inte lika orolig om man ska iväg någonstans där det finns skog och sådant… Men toaletter finns nästan överallt, allmänna, samt kan det finnas snäll personal som kan låna sin personaltoalett om det verkligen kniper - men man kan inte räkna med det. Kanske är vanligare och finns mer info om det utomlands men har fått för mig att det ska finnas någon app där man kan se på en karta vart det finns tillgängliga toaletter, och tror t.om. det finns privatpersoner som lägger ut att det är okej att komma till dem för toabesök… var dock länge sedan jag hörde talas om detta och minns ej vart eller vad appen eller apparna heter… Om du vet vart du ska resa, kolla vart det finns toaletter på plats och på vägen dit om det finns oro för det. Om man kan så är det ju alltid bra att gå på toan innan man åker iväg någonstans.

Carrosh
2018-05-16 23:19
#4

Det enda du egentligen kan göra är att faktiskt åka iväg. Låt inte rädslan styra - då stänger du bara in dig själv!

Hade också sådana här problem och tankar tidigare. Jag fick stor hjälp av KBT. Kanske något som kan vara nyttigt för dig också, om det psykiskt betingat?

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Sommarek
2018-05-29 13:12
#5

Instämmer med föregående talare om KBT, eftersom det är ett problem som inte kan lösas tillfälligt. Dock använde jag mig av tillfälliga lösningar innan jag fick ordning på min mage, som att ta medicin i förebyggande syfte (vilket jag absolut inte rekommenderar som en lösning, men det funkade när det var akut) och att faktiskt även juicefasta innan jag skulle någonstans. Inte ens min mage kunde hitta på något med juice, liksom. Men som sagt, detta var akutlösningar och inget som är hållbart på sikt.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

kalleknuts
2018-05-30 18:03
#6

Aaa har precis börjat på kbt och hoppas på det bästa. Hur fick du ordning på din mage Sommarek?

Annons:
Sommarek
2018-05-31 07:44
#7

#5 Åh vad bra - hoppas det kan hjälpa dig.  :)

Lustigt nog så var det en liten grej som gjorde att allt vände - efter att ha försökt med nästan vad som helst under flera års tid (vi snackar från barndom till vuxen här), så tipsade min bättre hälft mig om att prova Kefir? - och det har gjort skillnad! Från flera episoder i veckan till kanske en var tredje månad. 👍 Jag käkar det fyra dagar i veckan på jobbet (på torsdagar blir det storfrukost med alla andra), och det har definitivt räddad hela min existens. Med det inte sagt att det funkar för alla, men för mig hjälpte det (bättre hälften får lustigt nog sämre mage av Kefir?, till exempel, men har inga problem med magen annars).

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Upp till toppen
Annons: