Annons:
Etikettmedlemmar
Läst 2833 ggr
Zaa82
2018-03-20 19:23

IBS förstör mitt liv privat och på jobbet!

Blir galen på min IBS- mage. Att vara konstant orolig för att magen ska krångla bidrar till nedsatt livskvalité. Gör många hembesök hos personer i arbetet och det händer att jag ibland behöver låna toaletten när det blir akut. Vet aldrig när magen ballar ur, ibland när jag äter fet eller kryddig mat, ibland när jag äter vanlig mat. Behöver verkligen hjälp innan detta tar kål på mig. Känner att Imodium inte längre hjälper lika bra. Någon som har något tips, tänker inte på Kbt eller så utan om det finns något bra läkemedel som fungerat på någon där ute.

Annons:
Novachan
2018-03-20 19:37
#1

Antar att du IBS-diarré-varianten(?) Har du testat att använda bulkmedel? (ex. Inolaxol, Lunelax)

Om du vet vilken mat som kan trigga kan du undvika dem… vet att det är astråkigt men om det funkar så är det värt det. Men ibland är det svårt att veta vart gränsen går, för man behöver ju få i sig fett liksom… Kryddor är lättare att dra ner på

Zaa82
2018-03-20 19:56
#2

Hej! Nej jag har inte testat dessa bulkmedel, vill ha något bra mot diarre.

Novachan
2018-03-20 20:14
#3

Bulkmedel kan göra så att avföringen blir mer av samma konsistens hela tiden, alltså inte lös. Så det är på så sätt jag menar att det fungerar mot diarré

Kaktusar
2018-03-21 10:43
#4

Kom ihåg att även små saker i maten kan påverka tarmarna jätte mycket. T.ex. jag tål inte specifikt rödlök, fullkornsbröd eller bacon. Så ett tips vore att köra FODMAP bara för att se vad som kanske kickar igång dina tarmar. Men det kanske du redan har tittat upp? Jag menar om maten är problemet, då kanske man kan köra en uteslutningsmetod för att se om det går att lösa på det sättet. Annars är det ju skönt att använda medel om uteslutningsmetoden inte fungerar.

Jaguar_
2019-06-09 13:38
#5

Håller med om FODMAP samt LCHF när man har IBS. Laktosfritt, glutenfritt, ej mycket fiber, ingen stark mat osv. FODMAP är framtagen för IBS personer medan jag har personlig erfarenhet av LCHF som jag åt under 8 månader och det gjorde mig normal och helt symptomfri från min IBS.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Upp till toppen
Annons: