Annons:
Etikettkost
Läst 1611 ggr
Lussebullen-
2018-05-16 22:50

Vegetarisk IBS-kost

Hej! Har äntligen fått min diagnos efter flera år med magproblem. Förstoppningsdominerande IBS. Står nu i kö för att få komma till dietist och få hjälp med s.k. IBS-kost men verkar vara väldigt lång väntetid. Under tiden så har läkaren gett rådet att börja med inolaxol. Vad tycker ni om det? Har försökt läsa lite själv på nätet och det verkar som att man inte bör äta bland annat kikärtor, linser, bönor och soja. Som blivande vegetarian så låter ju det hemskt då dessa ”ingredienser” är själva stommen (enligt mig) i vegetarisk mat. Finns det någon där ute som har fått hjälp från dietist och som har fått en ordentlig och pålitlig lista? Stämmer det som jag har läst? Finns det fler vegetarianer/veganer med IBS som kan ge tips och råd här?

Annons:
Carrosh
2018-05-16 23:16
#1

Anledningen till att man rekommenderar att äta små mängder av dessa livsmedel är för att de är gasbildande och några även har effekten att göra en hård eller lös i magen (inte helt förenligt med problemen som kommer med denna sjukdom.

Sen får du ju också ha i åtanke att alla är olika, alla har olika stora problem med olika livsmedel - och i vissa fall kanske inte ens kosten är det huvudsakliga problemet, utan stress eller andra psykologiska faktorer.

Jag skulle tro att den dietist du får träffa kommer råda till FODMAP eller paleo - 2 erkänt bra kosthållningar för personer med IBS som har problem med just kosten.  Sen lär du ju få prova dig fram också lite grann och se vad som funkar just för dig.

Hur kommer det sig att du ska bli vegetarian, om man får fråga? Det är ju inte så att man måste äta kött, men det kan bli svårt att ersätta proteinet och järnet från djur helt med andra grejer när man har problemmage. Det krävs ju att man verkligen läser in sig på ämnet för att få i sig alla viktiga näringsämnen. Siktar du på helvegetariskt eller har du tänkt äta fisk och ägg t.ex.?

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Lussebullen-
2018-05-16 23:40
#2

#1 Jo självklart är alla olika, men frågade om en mer generell bild på hela kosten liksom, och om det ens stämde det som jag läst mig till. Ja jag tror att stress kan spela in rätt så mycket men har inte möjlighet att ändra något på det just nu, så jag hoppas att det är kosten också så att man kan göra lite mer åt saken. Har läst litegrann om FODMAP men ska försöka sätta mig in mer i det senare. Jag har på senare tid satt mig in mer och mer i djurrättsfrågor och börjat ta in hur djuren inom köttindustrin osv har det. Vilka konsekvenser det får för djuren i fråga och miljön. Har alltid haft en känsla av att något är fel och det känns som att jag har ”vaknat” nu och börjat inse hur det egentligen ligger till. Jag har börjat nu som lakto-ovo vegetarian (äter mejeriprodukter och ägg) men försöker ändå byta ut så mycket som möjligt av även det. Målet är att bli helvegetarian, men det kommer senare när jag har mer koll på saker och ting. Att ersätta proteinet tror inte jag är något stort problem egentligen om jag bara plockar fram min kreativa sida och läser på mer om näringslära och olika livsmedel. :) Valet att bli vegetarian tog jag långt innan jag fick min diagnos men nu när den kom då så kändes det lite som att få käppar i hjulet. Jag tycker dock att magen har blivit lite bättre sen jag började utesluta kött så den kanske är okej med soja osv ändå, hoppas på det. Självklart så kommer jag ta åt mig av det dietisten säger och hoppas att vi ska kunna komma fram till en riktigt bra plan som funkar för just mig, men eftersom jag får vänta länge tills dess så tänkte jag kolla här först och höra mig för lite bara. (Ursäktar om jag uttrycker mig konstigt någonstans, jag är bara nybörjare än.)

Tistel-
2018-05-22 09:25
#3

Inolaxol har fungerat bra för mig och jag äter det i perioder. Det finns två typer, granulat och pulver och jag föredrar pulvret (för granulatet kan göra ont om man har otur på vägen ut). Min IBS är också förstoppningdominerad, men jag har perioder då det är helt tvärt om.

Om du inte redan fått lämna blodprov för att mäta alla dina värden, tycker jag du ska göra det. Det kan vara bra om du är vegan/vego för det är lätt att det blir brister i kombo vego+IBS.


Lussebullen-
2018-05-24 15:08
#4

#3 Tack för svar! Det var inolaxol i just pulverform som jag blev ombedd att köpa, ska finnas portionspåsar och så ska jag ta en varje dag. Jag har också så, perioder då det är tvärtom, dock så är dom ”perioderna” bara en dag lång och kommer ungefär var tredje vecka. Ungefär som att systemet vill tömma ur sig så mycket som möjligt för att sedan börja om igen. Jag lämnade blodprov direkt vid första besöket och alla värden såg bra ut sa dom. Dessutom så testade dom för glutenintolerans, hade inte det, och så kollade dom så det inte var något fel på sköldkörteln, det var det inte. Nu vill dom dock att jag ska tillbaka och lämna avföringsprov för att se så det inte är en form av magkatarr då jag får så väldans ont direkt efter varje måltid, oavsett vad jag äter eller så. Får se vad som sägs efter det. Tyvärr så kommer det nog ta några dagar innan jag kan ge dom ett sådant prov.. haha..

Upp till toppen
Annons: