Annons:
Etikettövrigt
Läst 2411 ggr
VampireGirlElvira
10/16/18, 5:46 PM

Anorexia, uppblåst mage och IBS?

Kan man utveckla anorexia när man inte har kunnat äta ordenkligt på flera veckor? Jag har IBS och uppblåst mage, jag har haft anorexia när jag var tonåring, och vill inte gå tillbaka till det. Jag har inte kunnat äta någonting på tre veckor utan att allt kommer ut snabbt igen via nummer två. Läkarna säger inte så mycket förutom att det är IBS:en som spökar. Jag är rädd för att falla ner på golvet nån dag på grund av att jag inte har kunnat få i mig rikligt med protein, energi, fett, socker och salter jag behöver. Det enda som har ”hjälpt mig” är dryckesjoghurt, dricka buljong, vatten, en halv banan varannan dag och en liten fjuttig skål sallad varje dag. Jag har ont i huvudet varje dag sedan tre veckor tillbaka på grund av näringsbrist som jag misstänker. Salt och sockerbrist likaså. Vad finns det för mat man kan äta utan att allt kommer ut igen lika fort som man äter det? Jag har försökt att äta vanlig mat, men det fungerar inte. Jag håller bokstavligen på att tyna bort. Det är inte bara min sällsynta sjukdom som gör det nu, utan det är det här också som gör det.

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

Annons:
Tant Grön
10/16/18, 6:09 PM
#1

Om du inte har högt blodtryck, så kan du prova att ta7 bitar lakrits. Du kan ta det ett par gånger om dagen. Alltså vanlig godislakrits typ Panda e.d. Du märker snabbt om det hjälper. Fast detta är inget du skall hålla på med länge.

Novachan
10/16/18, 11:11 PM
#2

Har du blivit utredd för gluten- eller laktosintolerans? Jag vet inte vad det är för annan sjukdom du har men om den påverkar magen, kan den ha blivit mycket värre?

Vätskeersättning är nog inte så fel för dig. Finns även näringsdrycker du kan ta tills du kan äta mer normalt. Båda finns att köpa på apoteket, men du kan få näringsdryck utskrivet på recept vilket är MYCKET billigare - prata med läkare och/eller dietist. Om du inte redan har pratat med vården angående dessa besvär så bör du göra det! Kan vara IBS eller så är det något annat fel som orsakar dina besvär. De kan också hjälpa dig med medicin, tips och råd angående kost för att motverka dina besvär. Loperamid t.ex. Dimor eller Imodium finns receptfritt mot diarré, Bulkmedel kan också fungera men skulle rådgöra med läkare innan du testar. Dessa kan läkaren också skriva ut på recept. Men fibrer i allmänhet kanske kan hjälpa, så vad brukade du äta när du kunde äta fast föda? Verkar magen reagerar värre om du äter viss mat? eller om du typ äter lite mer fett?

Du kan ju också äta vanlig yogurt, fruktsoppa och/eller fruktkräm. För att få i dig med kalorier, russin och nötter är också bra för att få i sig extra kalorier, kan du knappra på då och då. Blåbärssoppa sägs vara bra vid diarré. Vissa blir ju lätt förstoppade av vitt/ljust bröd t.ex. frallor, kanske det kan hjälpa dig?

Jaguar_
11/20/19, 6:37 PM
#3

Börja äta gluten och laktosfritt. Kolla även in Fodmaps som är framtagen och testad på IBS personer och hjälpt tusentals. Fodmaps  finns även som app så du lätt kan hålla koll på vad du kan äta och inte.

Själv så kör jag enbart glutenfritt, laktosfritt och kosttillskottet Oxytarm så fungerar jag. Men jag har den varianten som aldrig är lös i magen utan tvärt om. Oxytarm friskar upp tarmen och gör så att det blir smidigare och mer vatten tillkommer.

Din situation är ju inte rolig och jag hoppas du tar dig ur den. Ge det tid om du bestämmer dig för fodmaps eller att äta som jag gör och kämpa på!

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Upp till toppen
Annons: