Annons:
Etikettövrigt
Läst 1755 ggr
filopa
2019-09-17 20:29

Frågor om IBS

Hej, jag tror att jag kanske har IBS, och har lite frågor om det. Hur går utredningen till? Är det vårdcentralen man ska vända sig till? Vad finns det för behandlingar?

Annons:
ks172
2019-09-18 11:50
#1

Jag har inte gjort någon test utan jag har prövat mig fram. Jag har hittat vilka receptfria tabletter jag kan ta om det blir extra känsligt för magen. Du känner efter vad din mage tål och inte tål. Det jag undviker mest är fet mat och stark mat. Men vårdcentralen kan hjälpa dig. Jag har gått och testat angående min mage till vårdcentralen och de hade inte hittat nå specifik orsak utan då fick jag klara mig själv för mina symptom.


Lia
2019-09-19 11:05
#2

Man går till vårdcentralen och ber om att få göra en koloskopi. Detta för att utesluta farliga sjukdomar. Jag har IBS och trodde därför att min pojkvän också hade det så hans symtom var så lika mina. Men efter hans undersökning visade det sig att han hade ulcerös kolit med allvarligt hög inflammation. En koloskopi är det enda som kan skilja alla tarmsjukdomar åt på ett tillförlitligt sätt. När jag blir dålig I magen använder jag imodium. Och något läkemedel mot illamående när jag mår illa, men den får man inte ta om man har någon inflammatorisk tarmsjukdom, så det gäller att utredas ordentligt. Men jag har hållit mig ganska frisk sen jag började med LCHF.

Jaguar_
2019-11-20 18:25
#3

Vårdcentralen vänder man sig till. När jag kollade mitt så gick de enbart på min beskrivning om hur jag var och behövde inte göra tester för att få resultatet att jag har IBS. Min syster kollade sig för ett tag sen och tror hon gick igenom tester för att få resultatet IBS. Behandlingar finns det många av, men det bästa är att äta rätt.

Det finns ett bra sätt att äta på och det är Fodmaps. Kommer från Australien där de testat på många med IBS som blivit hjälpta. Finns även som app där du kan se vad som är ok och inte och mindre bra att äta. Tyvärr tråkigt att äta på speciella sätt då man inte få äta vissa goda saker som man gärna pillar i sig.

Jag gick på LCHF och det är lite likt Fodmaps men utan allt krångel med att hålla sig inom ketos. Jag blev av med min IBS helt. Skulle nog valt Fodmaps om jag skulle gå på viss diet igen.

Just nu håller jag mig till glutenfritt och laktosfritt som funkar bra plus att jag normalt sett äter kosttillskottet Oxytarm (3 tabletter om dagen). Funkar perfekt att äta allt då utan att tänka på vad jag får och inte får äta.

Vad kommer till mediciner mot IBS har de väl tagit fram, men jag tycker inte att de ens är värda att testa när man kollar på biverkningar. Simpla recept för IBS är ok, men har aldrig tyckt något sånt funkar för mig. Alla är även individuella så det gäller att känna sin egen IBS. Och som många vet är inte IBS pålitlig även om du lär känna den. För i 3 månader kan det funka med att äta kyckling och sedan en vecka senare blir du förstoppad av att äta kyckling haha och ja, måste vänta i antingen veckor, månader eller år på att kunna äta kyckling igen. Eller rent av bara någon dag. IBS kan vara en klurig livspartner 😉

Lycka till!

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Zorrobatman
2019-12-31 20:07
#4

Jag började få ont i magen ofta på sommarlovet innan jag skulle börja fyran. Vi gick till vårdcentralen för att kolla vad det var och vi tog massvis med prover hit och dit. Först var det en vanlig förstoppning sen så trodde de att jag hade diabetes men efter många prover så fick jag diagnosen IBS och vi hänvisades till barnmottagningen. Då sa de att det inte alls va IBS utan mensvärk och sen trodde de att det var gluten eller laktosintolerans men sedan så sa de att det var en förstoppning. I slutet av skolåret så fick jag diagnosen IBS. Det kan nog vara olika för alla men jag skulle rekommendera att gå till vårdcentralen:)

Upp till toppen
Annons: