Övrigt

Frågor om IBS

2019-09-17 20:29 #0 av: filopa

Hej, jag tror att jag kanske har IBS, och har lite frågor om det. Hur går utredningen till? Är det vårdcentralen man ska vända sig till? Vad finns det för behandlingar?

Anmäl
2019-09-18 11:50 #1 av: ks172

Jag har inte gjort någon test utan jag har prövat mig fram. Jag har hittat vilka receptfria tabletter jag kan ta om det blir extra känsligt för magen. Du känner efter vad din mage tål och inte tål. Det jag undviker mest är fet mat och stark mat. Men vårdcentralen kan hjälpa dig. Jag har gått och testat angående min mage till vårdcentralen och de hade inte hittat nå specifik orsak utan då fick jag klara mig själv för mina symptom.

Anmäl
2019-09-19 11:05 #2 av: Lia

Man går till vårdcentralen och ber om att få göra en koloskopi. Detta för att utesluta farliga sjukdomar. Jag har IBS och trodde därför att min pojkvän också hade det så hans symtom var så lika mina. Men efter hans undersökning visade det sig att han hade ulcerös kolit med allvarligt hög inflammation. En koloskopi är det enda som kan skilja alla tarmsjukdomar åt på ett tillförlitligt sätt.

När jag blir dålig I magen använder jag imodium. Och något läkemedel mot illamående när jag mår illa, men den får man inte ta om man har någon inflammatorisk tarmsjukdom, så det gäller att utredas ordentligt. Men jag har hållit mig ganska frisk sen jag började med LCHF.

Söker du vänner? Klicka här!

Borderline & Depression & Goth & IBS & Social ångest & Vänskap Gapskrattar

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.