IBS och hormoner?
Så långt jag kan minnas så har jag använt hormonpreventivmedel, och 2012 fick jag min diagnos: IBS och hiatusbråck.
Blev hjälpt av KBT, då mycket har handlat om stress och oro för min del, men nu har något ändrats!
Förra året tog jag ut min p-stav i februari/mars och blev gravid under sommaren. I våras kom min lilla älskling, men det är alltså efter det som mina problem blivit värre.
Jag pumpade bröstmjölk ett tag, men efter en mjölkstockning så gick det inte längre och jag fick ebba ut och sluta med det. Det var då jag började få problem igen med min IBS. Magen hade rätt snabba vändningar mellan hårt och löst och jag började få mer och mer ont. Mest har jag märkt av att jag får riktigt ont under ägglossning. 2 gånger, sedan förlossningen, så har jag haft så ont under ägglossningen att jag inte vet vart jag ska ta vägen, jag vill bara springa in i en vägg och dunka i huvudet för att slippa det! Ikväll var det värsta jag upplevt, det slog till så hårt att jag grät och höll på att kräkas. Jag är säker på att det är IBS-smärtor, det är likadana smärtor som jag haft tidigare, med skillnad att de är riktigt skarpa nu!
Så, nu till min fundering.. ännu har jag inte satt igång med något preventivmedel. Hade tänkt att jag skulle ha en kopparspiral för att slippa hormonerna, men nu börjar jag fundera.. Eftersom jag får mest ont under ägglossning så verkar det ju vara hormonstyrt på något vis. Kan det vara värt att faktiskt börja använda mig av ett preventivmedel med hormoner för att se om det kanske hjälper? Är det någon mer som har liknande erfarenheter?
Kan ju tillägga att det här med kostkontroll eller mediciner i övrigt inte funkar alls för min IBS, däremot har jag inte haft en tanke på hur hormonerna kan styra iom att jag alltid haft antingen minipiller eller p-stav.
\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!
Var på magen/buken känner du de skarpa smärtorna?
Tar du någon medicin för dina IBS-besvär? Testat bulkmedel?
De känns i hela magen och den är riktigt uppblåst, precis som det brukar vara, men det känns skarpare.
Som jag skrev så funkar inte sådana medel alls på mig. Inte heller några mediciner eller andra medel.
\m/
Är den skarpa smärtan jämt fördelat över hela magen eller är det vissa "hot spots"? Om avföring fastnar tillfälligt någonstans i tarmarna så gör det väldigt ont, men bara på det stället som de fastnat på. Tänker om det är något sådant du upplever…
Nä, det är över i princip hela magen. Förstoppningssmärtorna känner jag igen, och det är det inte. De brukar ju som sagt kännas just där man är förstoppad plus där man är gasig bakom. Utan det är bara de där smärtorna som inte går att förklara riktigt som blivit riktigt skarpa.
\m/
Hm.. bekymmersamt…
Vilka sorters bulkmedel har du testat? Har du testat olika doseringar med dem?
Ja, alltså det här med kost och mediciner visade sig påverka negativt - det är mestadels styrt av stress och oro. Det är alltså så att om jag försöker styra aktivt med mediciner eller kost när jag har ont så blir bara situationen värre. Därför var KBT-behandlingen effektiv. Jag minns inte namnet på alla jag provade, det här var 10 år sedan. Men det var allt ifrån bulkmedel av olika sort och i olika mängd till koständringar till mediciner och även en riktigt dyr medicin som var helt ny på marknaden som jag fick testa. Jag har alltså testat en massa sånt här under många, många års tid då jag haft problemen ända sedan tidiga tonår och inte fick utredning på det förrän jag var 21. Utredningen var klar när jag var 22. IBS och hiatusbråck, vilka ju såklart också påverkar varandra.
Men nu var det ju mer en fråga om hormoner. Det är inte så att magen har ändrats i övrigt, den tar sig fortfarande samma uttryck som tidigare med förstoppning och bitvis diarré, på precis samma sätt den alltid har gjort (om än med mindre problem efter KBT-behandlingen då). Det är just smärtorna som det blivit en förändring på. Det här är alltså inte de smärtor som man får av förstoppning eller gaser, utan mer de där som känns som att det går trådar eller knivar genom hela magen som någon drar hårt i. Smärttypen känner jag igen, den har jag haft många, många gånger, men inte så här skarpt tidigare. Och det är just de smärtorna jag funderar över, då de tidigare har kommit lite hipp som happ men nu efter förlossning och jag varit utan preventivmedel med hormoner ett tag så har smärtorna blivit väldigt skarpa och enbart under ägglossning. Så det är ju där mina funderingar ligger - om just de smärtorna är kopplade till vissa hormoner i kroppen.
\m/
Angående IBS-besvär och hormoner i detta fall är troligen att du får testa själv för att få svar… Är bra att du har noterat detta själv om din kropp om vad/när som kanske bidragit till hur du mår just nu.
Om jag var du hade jag testat vanliga först p-piller och se hur kroppen reagerar på det då det är enklare att styra över när man börjar och slutar med behandlingen. Men koppar eller hormonspiral behöver då få en tid hos barnmorska för att den ska kunna tas in och ut och dom har ju lång förbrukningstid så då får du inte svar på dina frågor angående det på länge om du väntar tills du de är förbrukade.
Att jag drar upp bulkmedel är eftersom du verkar ha den blandade IBS typen, vilket jag också har, och jag upplever det mina symptom bättre med bulkmedel. MEN jag upplever skillnad beroende på vilken typ av bulkmedel. Upplever Lunelax mycket bättre än Inolaxol. Men din kropp kanske är sådan som mår sämre med mer fibrer?
Jo, jag tror jag får göra det. Men det är väl också skillnad på p-piller och minipiller, gissar jag. Får nämligen inte äta p-piller, så det är antingen minipiller, spiral eller p-stav som gäller i så fall.
Min IBS är förstoppningsdominerad, men nu och då vänder sig också magen åt andra hållet. Utan något klart mönster, men mest när jag känner mycket stress och oro osv.
Ja, dels så blir det värre och dels så funkar det inte att fysiskt och aktivt försöka styra över det, utan handlar mer om vilka beteenden jag har. Om jag agerar på när jag har ont eller har problem genom att ta bulkmedel eller äta eller utesluta något eller ha undvikandebeteenden så gör det att hjärnan registrerar detta som något som måste uppmärksammas. Ignorerar jag det och bara lever mitt liv och gör saker ändå, trots att jag kan få ont eller riskera diarré när jag inte är hemma så blir det bättre. Då blir det inte lika viktigt för hjärnan att skicka dem signalerna och jag slipper en del både värk och andra problem. Sen är jag ju int fri från dem, men det är lättare att hantera dem genom att medvetandegöra beteenden och att inte undvika att göra det jag vill pga risken att få ont osv. Det har också gått bra att strunta i att jag haft ont i magen och de signalerna har minskat, fram tills nu då, nu är de rätt svåra att ignorera.
Men jag får nog göra som så att jag får testa mig fram. Oavsett måste jag ju till en barnmorska för att få minipiller utskrivet - så det spelar ju inte någon roll så.
\m/
Man kan ju bli lös i magen bara att att vara orolig eller stressad, även fast jag i ditt fall kan tänka mig en ytterligare faktor. Jag är osäker på hur det är med minipiller men det kan barnmorskan 🙂liksom om de andra alternativen är möjliga för dig. Du får gärna berätta senare om det hjälpte eller inte
Ja, jag ska försöka komma ihåg det. :) Så fort jag får tillfälle så ska jag ringa och boka tid. :)
\m/