IBS iFokus

IBS

LĂ€st 149 ggr
Kreatia
2021-09-27 18:23
1

Tips

Hej 😊 har haft IBS:d i över 35 Ă„r o det Ă€r ingen lek 😏 jag har provat det mesta o i dag mĂ„r jag riktigt bra. FörstĂ„r att IBS Ă€r vĂ€ldigt individuellt men för mej startade elĂ€ndet efter en svĂ„r magsjuka. Plus stress pĂ„ det.
Ska inte bli sÄ lÄngrandig men IBS tror jag handlar i stora drag om svÄr obalans i tarmfloran av olika anledningar.
Jag har Àtit lchf o efter FODMAP o Àven AIP kost. Numera har jag byggt upp min tarmflora sÄ magen fungerar för det mesta bra men fÄr förstÄs undvika för mycket fiber o annat som triggar igÄng.
Tar probiotika varje dag o kör kurer med smörsyra dÄ o dÄ. Kall potatis o mjölksyrade grönsaker Àr bra mat för tarmfloran.
En viktig sak jag upptÀckte Àr att jag Àr histaminöverkÀnslig. DÄ man Àr det sÄ fÄr man dÄligt i magen av histaminrika livsmedel typ jordgubbar, tomat, spenat, röd vin, lagrade ostar etc. DÄ har man brist pÄ daosinenzym som gÄr att köpa. SÄ dÄ tar man en sÄn tablett före man Àter eller dricker histaminrikt.
Jag stoppar dĂ€r, hoppas jag har gett nĂ„gra bra tips đŸ€— ha en trevlig kvĂ€ll.